
Min bror gjorde mig sällskap från Svinninge i Stockholm och vår resa startade den elfte oktober. Vi anlände runt middagstid och kastade loss 17:30. Tanken var att min bror skulle hoppa av när vi passerade Linköping.

De direkta problem vi skulle kunna stöta på under hemresan var en propelleraxel som läckte när vi gick för motor. Den yttre packningen saknas helt och hållet. Vädret var också en aningen ostadigt.

Resan gick genom Baggenstäket. Min bror var trots allt optimistisk och gjorde sig beredd för några dagars båttur. Efter fyra timmars motorgång så lägger vi till för natten vid Gränö. Länsar säkert ur tio liter vatten ur kölsvinet. Nästa dag startar vi tidigt, redan innan sex har vi kastat loss och fortsätter ner genom Gränöfjärden. När vi kommer ner till södra Mysingen lägger vi till vid Mällsten för att äta 11:00.

Vid 17:30 på kvällen har vinden tilltagit kraftigt och vi får söka hamn vid Kittelö, vågar helt enkelt inte gå vidare. Morgonen därefter så är vinden fortfarande upp emot stormstyrka och vi söker oss in till Vålarö hamn. Där beslutar vi oss för att ligga kvar och blir hämtade till Linköping. Tillbringar sedan nästa dag där och min bror har inte tid att fortsätta resan då arbete väntar.
Sent på kvällen nästa dag får vi skjuts tillbaka för att övernatta i båten. Vi har på smhi siktat en lite lungnare morgon och bestämmer oss för att fortsätta i gryningen om prognosen stämmer. Bilden ovan visar hur det såg ut 05:30 på morgonen, vattnet låg som en spegel. Min fru och jag ger oss iväg 06:15 för att försöka nå Göta kanal innan kvällen.

12:30 så börjar vi bli hungriga och lägger till vid Lönshuvud. Under tiden vi ligger där så vrider vinden från västlig till sydlig och vi får bråttom iväg. Sätter i hasten ett ankare med tamp och allt.

Här passerar vi Stegeborg och beger oss in i skiljsmässodiket. Jag känner mig nöjd att vi tagit oss dit så min fru har noll sjövana och jag ett på en tiogradig skala. Båten tar in stora mängder vatten genom propelleraxeln när vi går för motor och det gäller att med jämna mellanrum köra lite med länspumpen. Min tanke från början var att vi skulle segla en stor del av den första biten ner till kanalen men vindarna var inte gynsamma och tidspressen gjorde att vi lät motorn gå hela vägen. Jag tror att vi har gått i runda tal 24 timmar för motor hit. Tack och lov så drar vire7 inte några enorma mängder bensin.

Frugan håller hårt i tampen vid Mem slussar. Med lite eftertanke så skulle vi hängt en planka längs ena sidan eftersom fendrarna inte alltid gav tillräckligt skydd. Tar därefter natt efter Mem och det känns bra att vara inne i kanalen. Nästa dag nöjer vi oss med att slussa upp till Norsholm för att där lyxa till det med en lugn kväll. Dagen efter stannar vi vid Bergs slussar och min bror kommer från Linköping för att hälsa på. Båten tar fortfarande in en hel del vatten via stävröret och vid ett tillfälle var det riktig kris då det tom nådde upp över batterierna, vet ni att batterier flyter? Efter ännu en länsning så var vi dock påväg igen.

Här har vi följande dag kommit fram till Karlsborg efter att ha passerat en spegelblank Vätten. Resten av resan upp genom kanalen gick utan incidenter och ett riktigt skyfall mötte oss när vi gick den sista vägen in i kinneviken och nådde målet i Lidköping på kvällen 19/8. Hemresan tog oss därmed åtta dagar även om vi kan räkna bort två som vi låg stilla på grund av för kraftig vind. Under hösten blev det sen endast några kortare turer innan jag tog upp båten 12/11.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar