2009-06-02

Nu åker teakrelingen

Beslutet att riva teakrelingen har jag inte tagit över en natt. Det har snarare värkt fram under ett antal år. Jag har funderat över om Contigo är finast med eller utan den. Ibland har jag funderat på att montera en aluminiumregel. Det som tillslut fick mig att helt enkelt slita bort den gamla teakrelingen var bilden på RJ/S297 som fanns på förbundets båtregister. Jag ringde upp ägaren och förhörde mig om hur de gjort och därefter var beslutet lätt, tack Linus. Även på det Danska RJ85 förbundet kan man se att många har valt att ta bort relingen.
Det var inga större problem att riva relingen, använde endast en hammare och det var som att dra ur rostig spik. Säket 60% av skruvarna fyllde inte längre någon funktion. Jag märkte redan förra sommaren när det blåste i lite granna att relingen lättade under genuans skotskena, det var med andra ord hög tid att göra något.
Under relingen ser man en hel rad av popnit som enligt en båtbyggare jag talat med var till för att hålla ihop skrov och däck under tiden limmet torkade. De ska med andra ord inte vara nödvändiga längre eftersom det har torkat nu. Först funderade jag på att spackla upp i höjd med nitarna men enligt råd från båtbyggaren så kan jag utan risk slipa ner dom.
Min gamla Meec polermaskin är något av det mest prisvärda jag köpt. Nu har den fått jobba som vinkelslip med både kapskiva för att kapa rostiga skruvar och med lamellslipskiva för att slipa ner poppnitar.

På bilden kan man också se min egenhändigt konstruerade akterlucka och den nyss grundmålade sittbrunnsrelingen. Många projekt på gång samtidigt.

1 kommentar:

  1. Ser riktigt bra ut!
    Har själv en RJ 85:a och funderar på att göra samma sak. Skulle man kunna få en lite mer utförlig redovisning av hur man gör och vad man ska tänka på?

    M.v.h David

    SvaraRadera