
2007-07-20
2007-06-11
Renovering av motor och drivlina





Jag började med rengöring slipning och bortmontering av gamla delar som jag inte ville ha kvar. Därefter tillverkade jag nya motorbäddar av ask. För att hamna i rätt höjd och vinkel hade jag mätt distansen mellan propelleraxel och de gamla motorfästena. En viss felmarginal i höjdled hade jag i och med att jag satte dit vibrationsdämpande motorfästen. Det var ändå ganska mycket jobb med att få träblocken att passa in och de åkte ganska många gången mellan slöjdsalen och båten. Det bakre blocket fick jag inte plats med eftersom jag ville ha vibrationsdämparna. Funderade mycket på hur jag skulle lösa detta innan jag bestämde mig för att bocka till ett plattjärn som distans och sätta ett mindre block längre ner.

Askbitarna fästes först med Simsons Construction Adhesive som jag kan rekommendera. Därefter plastades allting in med glasiberduk och polyester.



Främre vibrationsdämpare.
Tur att en vire i sina värsta stunder inte väger mer än cirka 55 kilo. Här är den på väg att firas upp i båten och jag håller tummarna för att alla mått stämmer på den nya motorbädden.




Mätte upp axeln till 22mm och försökte sedan förgäves få tag i en packning av något slag att sätta dit men den minsta dimensionen jag hittade var 25mm. Eftersom hela plasten så illa däran ut så bestämde jag mig för att byta hela axeln och därmed också stävrör och två nya packningar.












2006-08-20
Hemfärd från Stockholm




Sent på kvällen nästa dag får vi skjuts tillbaka för att övernatta i båten. Vi har på smhi siktat en lite lungnare morgon och bestämmer oss för att fortsätta i gryningen om prognosen stämmer. Bilden ovan visar hur det såg ut 05:30 på morgonen, vattnet låg som en spegel. Min fru och jag ger oss iväg 06:15 för att försöka nå Göta kanal innan kvällen.




Prenumerera på:
Inlägg (Atom)