2009-04-26

Ny windex monterad


Den tidigare windexen var trasig och en ny ska monteras. Den satt tidigare på ett krökt plattjärn som var poppnitat i masten. Poppniten satt nu ganska dåligt och glappade. Jag började med att borra bort nitarna och gängade sedan hålet i masten och borrade upp hålet i stången.

Så här blev det färdiga resultatet. Tyckte inte att gängorna i masten kändes så jättestarka så det återstår att se hur de håller. Nu är det bara att hänga på windexen innan riggning så man slipper klättra till sommaren. Skönt att kunna veta vilket håll man seglar åt i fortsättningen.

Ny däcksavrinning monterad

I år är det hög prioritet på att få båten tät. Den gamla däcksavrinningen bestod av en tunn slang som var siliconad mellan dessa hål i aktern.

Naturligtvis blev det genast stopp och säkert hälften rann vid sidan om slangen och in i båten.

Jag borrade och satte en försänkt bordgenomföring med sil på däck. Egentligen skulle jag vilja sänka ner den plant med däck. Plasten verkade inte så tjock och jag hade inte något bra verktyg för att komma åt och fasa kanten här i hörnet så det får bli ett eventuellt senare projekt. Nu är det i varje fall tätt.


Placeringen av bordgenomföringen i aktern var lurigare. Jag visste att slangen var stel och svår att böja men ville ändå inte sätta dom för långt ner så att de kom under vattenlinjen vid läns.



Så här blev resultatet innifrån. Jag använde varmluftspistol för att lättare kunna få dit slangen. Det blev lite veck i böjarna men inte värre än att gott om vatten ska kunna passera. Funderade en stund på dubbla slangklämmor men snålade tillslut pga det inte är något som är under vattenlinjen. Ännu en källa till läckage är eliminerad.

2009-04-22

Kyl i min RJ85

Det har legat en enkät ute här där jag undrar hur många som har kyl i sin RJ85. Det visar sig att det stora flertalet inte har det. Förra sommaren lyckades vi med nöd och näppe hålla matvarorna kalla tack vare en kylbox av enkel typ. Den visade sig dra hela 3 ampere och drog naturligtvis ganska snabbt ur batteribanken trots solpanel och strålande solsken. Matvarorna var dessutom snarare svala än kalla.


Införskaffandet av kyl steg därför ganska fort i topp inför denna sommaren. I början var tanken att installera en fast kyl under durken men det blev tillslut en bärbar box som jag kan använda i andra sammanhang också. Valet föll på en Waeco CF-25 och nu återstår bara att hitta en bra plats för den.

2009-04-11

Nya däcksluckor

Våren är här och det är dags att sätta fart med årets renoveringar. Som vanligt vill man ha i båten så fort som möjligt men det är några saker som jag bestämt mig för att fixa först. Prioriteten ligger på att få båten tät. De ställen som jag misstänker orsakar läckaget är däcksluckorna, teakrelingen och däcksavrinningen. Eftersom jag har två däcksluckor som ligger och väntar på montering så börjar jag i den ändan.


Den gamla träluckan är snart ett minne blott. Den är uppbyggd med en träram på samma sätt som akterluckan var.


Efter att ha gett mig på luckan med hammare några minuter så är det bara ett hål som återstår. Jag lägger den nya luckan över hålet och måttar hur stor plats den nya luckan tar.



Sen är det bara att låta vinkelslipen kapa upp hålet. Eftersom ytan inte är plan så måste jag plasta upp en ny yta för den nya luckan.


Ganska kul att se hur man lyckats klyva en skruv mitt itu. Den har suttit inne i plasten av någon anledning.

Här är luckan som jag tänkte få på plats. Det står Pasport på den och jag tror att den är av något Franskt fabrikat. Jag köpte två på blocket och den andra tänkte jag sätta på fördäck.

2008-12-18

Tvättat dirken


Som expriment har jag tagit hem dirken för att tvätta den. Den blev släpad i smutsigt vatten vid avmastningen och såg bedrövlig ut. Jag körde den i 40 grader i tvätt maskinen ihop med en massa annan tvätt och resultatet blev väldigt lyckat, eller vad sägs? Nästa steg blir att försöka tvätta samtliga fall och skot.

2008-11-25

Upptagning

Kvällen kommer fort om man väntar tills den 14 oktober med att ta upp båten. Han inte mer än att masta av föränn det blev mörkt och vi fick snällt vänta tills nästa helg. Nu är den i varje fall på torra land.

2008-07-13

Nya lampor

Satte idag dit två nya lampor köpta på Jula. Lamporna levererades med en 20 watts halogenlampa i och jag förstod genast att detta var ett ypperligt sätt att förstöra sin batteribank på. Köpte därför samtidigt med två ledlampor med samma sockel. Dessa var på 1,5 watt och skulle ge motsvarande 10 watts ljus.
När jag mätte och jämnförde ampereförbrukningen så gick jag mycket riktigt från 1,75 ampere till 0,16 ampere. Naturligtvis så ger halogenlampan ett mycket finare ljus men det handlar trots allt om en förtjänst på 1,59 ampere per lampa.

2008-07-08

Sol och regn

Resan började i strålande sol och liten vänlig bris som förde oss ut ur Kinneviken. Tanken var att gå mot Mariestad men jag förstod ganska tidigt att det skulle bli bättre att ta en övernattning någonstans på vägen, vi har ju faktiskt semester.

Intill en katamaran ser RJ85 ganska så liten ut.

Hittade ett perfekt ställe (1), som vi kommer att utnyttja fler gånger. Senare på kvällen flyttade vi oss alla eftersom sjörapporten sade tilltagande NO vind. Våra grannar kände väl till vattnen och visade och en bättre vik längre in där vi låg mer skyddade (3). De berättade även att vid sydliga vindar kunde man till och med gå in i den lilla viken vid (2).

På morgonen när vi vaknade så hade vi fått en husbåt till granne. Den byggdes enligt ägaren på nio månader.

En fantastisk kväll med lite fiske blev det, vad spelar det för roll att det inte nappar? Inte heller kunde man ana vad som skulle komma.

Dagen efter så slår loggen om till 1000 och jag passar på att under inte allt för högtidliga former döpa den till Contigo. När jag kollade bilderna hemma upptäckte jag att det tydligen är en liten bugg i loggen eftersom det faktiskt står 900. Nästa bild några sekunder senare visar den 1000,01.
Namnet Contigo är spanska och betyder "med dig". När jag i vintras drog bort de gamla röda stripsen som fanns på båten tidigare så kunde man läsa Boogie (inlägg om detta kommer), tydligen var detta båtens tidigare namn man jag har inte fått det bekräftat.
Resan fortsatte sedan mot Mariestad och det stora regntestet. Att regn var att vänta det visste vi men att vi skulle få sitta där i två dagar var mer än väntat. Nåväl, det blev ett utmärkt tillfälle att se var båten läcker in vatten, för det gör de skulle det visa sig. Prioriteten på att riva bort relingslisten steg regält. Skrovsidorna var nämnligen fuktiga på många ställen.
Hemresan gick i länsens tecken och tog cirka sex timmar. Blev omseglad av några 41-fotare men det ska man väl inte gråta för.

2008-07-04

Värme installerad

Den gamla värmaren som satt i garderoben var en gammal Thermo 1000. Den monterades ner och sen har utrymmet varit tomt. Jag har målade gardrobsväggen samtidigt som kölsvinet och har planer på att bygga in nya hyllor. Detta är trots allt det bästa utrymmet för förvaring som finns i min rj85 så det kräver lite eftertanke hur jag ska disponera det bäst. Just nu finns bara en stång för klädhängare och den åker snart bort. Köpte en begagnad Wallas 1400 av Båtvärmedoktorn (tack Kjell), och det var inga konstigheter att montera den. Konsollen skruvades direkt på skottet.

El är jag van att dra nu och här drog jag fram en separat kabel från min säkringsbox vid manöverpanelen. Rekomendationen var att den skulle kopplas direkt på batteripolerna med en säkring på 8A på plussidan men jag ville helst inte ha en massa lösa säkringar hängande. Eftersom jag använde säkringsboxen vid manöverpanelen och sedan kopplade in mig direkt på plus och minus plintarna så ligger värmaren efter huvudbrytaren. Det som är viktigt att tänka på att man får absolut inte slå av huvudströmmen när värmaren går. Jag tycker ändå att det känns skönt när jag lämnar båten att veta att all ström är frånslagen, även till värmaren. Slangarna drogs sedan genom skottet och fotogendunken med inget annat än Statoils blå står i stuven på andra sidan.

Det enda bökiga med montaget var att få till slanganslutningarna. Det var lite bökigt att få bägge på plats samtidigt som man lyfte värmaren, ibland skulle man behöva en extra hand. Tack och lov så fanns skorstenen redan så jag behövde inte bråka med håltagning för den. Värmaren startade naturligtvis genast nyservad som den är och värmer utan vidare upp hela båten. Visst känner man en lukt av fotogen men det får man stå ut med antar jag.

Fotogenbehållaren placerade jag i en lucka i förpiken, just på andra sidan skottet. Fick även plats med en reservdunk och några gasflaskor som jag använder till mina portabla kök.
Problemet som återstår är hur jag ska få värmen in i förpiken. Det är betydligt kallare där än i resten av båten.






2008-07-02

Premiärtur -08

Det blev premiärtur idag. Amalia lyckas för en gång skull sitta still i några minuter och vad händer då? Sekunden senare blåser hatten av och hamnar i vattnet. Vi vänder några gånger och försöker fiska upp den, första gången har jag fingertopparna på den. De två nästkommande vändorna misslyckas vi och den sjunker allt djupare ner i mörkret innan den försvinner. Tur att det finns nya att köpa, nästa får bli med hakband.

Efter detta blir pappa matt och behöver vila sig lite medan vi tuffar vidare hemåt. Ingen segling denna gången eftersom riggen inte är justerad än. Men vi fick mycket sol och god mat.