2009-04-26
Ny däcksavrinning monterad
I år är det hög prioritet på att få båten tät. Den gamla däcksavrinningen bestod av en tunn slang som var siliconad mellan dessa hål i aktern.



Placeringen av bordgenomföringen i aktern var lurigare. Jag visste att slangen var stel och svår att böja men ville ändå inte sätta dom för långt ner så att de kom under vattenlinjen vid läns.

Så här blev resultatet innifrån. Jag använde varmluftspistol för att lättare kunna få dit slangen. Det blev lite veck i böjarna men inte värre än att gott om vatten ska kunna passera. Funderade en stund på dubbla slangklämmor men snålade tillslut pga det inte är något som är under vattenlinjen. Ännu en källa till läckage är eliminerad.
2009-04-22
Kyl i min RJ85
Det har legat en enkät ute här där jag undrar hur många som har kyl i sin RJ85. Det visar sig att det stora flertalet inte har det. Förra sommaren lyckades vi med nöd och näppe hålla matvarorna kalla tack vare en kylbox av enkel typ. Den visade sig dra hela 3 ampere och drog naturligtvis ganska snabbt ur batteribanken trots solpanel och strålande solsken. Matvarorna var dessutom snarare svala än kalla.

Införskaffandet av kyl steg därför ganska fort i topp inför denna sommaren. I början var tanken att installera en fast kyl under durken men det blev tillslut en bärbar box som jag kan använda i andra sammanhang också. Valet föll på en Waeco CF-25 och nu återstår bara att hitta en bra plats för den.

2009-04-11
Nya däcksluckor
Våren är här och det är dags att sätta fart med årets renoveringar. Som vanligt vill man ha i båten så fort som möjligt men det är några saker som jag bestämt mig för att fixa först. Prioriteten ligger på att få båten tät. De ställen som jag misstänker orsakar läckaget är däcksluckorna, teakrelingen och däcksavrinningen. Eftersom jag har två däcksluckor som ligger och väntar på montering så börjar jag i den ändan.

Den gamla träluckan är snart ett minne blott. Den är uppbyggd med en träram på samma sätt som akterluckan var.

Efter att ha gett mig på luckan med hammare några minuter så är det bara ett hål som återstår. Jag lägger den nya luckan över hålet och måttar hur stor plats den nya luckan tar.

Den gamla träluckan är snart ett minne blott. Den är uppbyggd med en träram på samma sätt som akterluckan var.

Efter att ha gett mig på luckan med hammare några minuter så är det bara ett hål som återstår. Jag lägger den nya luckan över hålet och måttar hur stor plats den nya luckan tar.
Sen är det bara att låta vinkelslipen kapa upp hålet. Eftersom ytan inte är plan så måste jag plasta upp en ny yta för den nya luckan.
Ganska kul att se hur man lyckats klyva en skruv mitt itu. Den har suttit inne i plasten av någon anledning.Här är luckan som jag tänkte få på plats. Det står Pasport på den och jag tror att den är av något Franskt fabrikat. Jag köpte två på blocket och den andra tänkte jag sätta på fördäck.
2008-12-18
Tvättat dirken

Som expriment har jag tagit hem dirken för att tvätta den. Den blev släpad i smutsigt vatten vid avmastningen och såg bedrövlig ut. Jag körde den i 40 grader i tvätt maskinen ihop med en massa annan tvätt och resultatet blev väldigt lyckat, eller vad sägs? Nästa steg blir att försöka tvätta samtliga fall och skot.
2008-11-25
2008-07-13
Nya lampor

När jag mätte och jämnförde ampereförbrukningen så gick jag mycket riktigt från 1,75 ampere till 0,16 ampere. Naturligtvis så ger halogenlampan ett mycket finare ljus men det handlar trots allt om en förtjänst på 1,59 ampere per lampa.
2008-07-08
Sol och regn
Resan började i strålande sol och liten vänlig bris som förde oss ut ur Kinneviken. Tanken var att gå mot Mariestad men jag förstod ganska tidigt att det skulle bli bättre att ta en övernattning någonstans på vägen, vi har ju faktiskt semester.





Namnet Contigo är spanska och betyder "med dig". När jag i vintras drog bort de gamla röda stripsen som fanns på båten tidigare så kunde man läsa Boogie (inlägg om detta kommer), tydligen var detta båtens tidigare namn man jag har inte fått det bekräftat.
Resan fortsatte sedan mot Mariestad och det stora regntestet. Att regn var att vänta det visste vi men att vi skulle få sitta där i två dagar var mer än väntat. Nåväl, det blev ett utmärkt tillfälle att se var båten läcker in vatten, för det gör de skulle det visa sig. Prioriteten på att riva bort relingslisten steg regält. Skrovsidorna var nämnligen fuktiga på många ställen.
Hemresan gick i länsens tecken och tog cirka sex timmar. Blev omseglad av några 41-fotare men det ska man väl inte gråta för.
2008-07-04
Värme installerad



Fotogenbehållaren placerade jag i en lucka i förpiken, just på andra sidan skottet. Fick även plats med en reservdunk och några gasflaskor som jag använder till mina portabla kök.
Problemet som återstår är hur jag ska få värmen in i förpiken. Det är betydligt kallare där än i resten av båten.
2008-07-02
Premiärtur -08


Prenumerera på:
Inlägg (Atom)