2009-08-09

Morgonstund har guld i mun.

Klockan sex på morgonen var vi nere vid båten för att få en tidig start på helgens seglingar. Det visade sig vara en fantastisk upplevelse. Hela hamnen låg som i ett töcken och det var som att man var tvungen att tälja sig fram genom dimman.

Väl ute ur hamnen visade Vänern upp en näst intill spegelblank yta och vi njöt i fulla drag. Ingen motor fick förstöra friden och vi var glada att vi kommit iväg i tid även om det inte rörde på sig så mycket.



Lite senare kom en bris och vi fick bitvis sällskap av Mina från Lidköping.



2009-07-12


Har inte varit nere i båten på flera dagar. Det har regnat oavbrutit den senaste veckan så det är inte så mycket som man fått gjort. Idag tittade dock solen fram och jag passade på att montera ett par nya halkipar i fram. Jag klippte en bit gummi och lade i mellan och sedan fyllde jag hålen med sikaflex, här ska vara tätt.
Passade även på att kolla om monteringen av de nya skotskenorna håller tätt. Spolade med vattenlang över dom och det visar sig att de kommer in lite vatten på några få ställen. Det blir till att lätta på muttrarna en i taget och fylla hålen med sikaflex.

2009-07-07

Nytt skot i akterstaget


Förra året var jag tvungen att byta ut den nedre delen av akterstaget eftersom vajern var skadad. Den nya som jag satte dit var dock korta vilket gjorde att skotet inte räckte till riktigt längre. Nu är det åtgärdat med hjälp av några meter ny tamp. Valet föll på den som i Hjertmans katalog betecknas som "Lina, fall och skot, 32 flätad", det är en polyesterlina av samma typ som satt innan och jag köpte diameter 10mm. Visst har jag hört att det ska vara en så kallad dynema till akter och backstag men handlaren tyckte inte det behövdes. Dyneman fanns inte heller i diameter 10mm. Om jag nu har gjort ett dumt val så kommentera gärna och motivera varför jag skulle valt dynema istället.


Här syns hur jag satte en metallkaus och sedan taglade fast ändan. Den som känner sig behärska akterstagstrimmning på en RJ85 får gärna hjälpa till med råd. Jag märker att det hjälper till att sträcka akterstaget men kan inte påstå att jag är någon finlirare. Kanske mycket beroende på gamla slitna segel.



2009-06-22

Sprayhoodskena


Har skruvat dit de gamla skenorna för sprayhooden. Investerade i lite nya skruv som också var lite kraftigare. Man baxnar när man får reda på vad en påse skruv kostar. Resultatet blev dock väldigt bra. Jag putsade upp skenorna först så dom ser nästan nya ut. Nu återstår bara att få färdigt sprayhooden som jag sytt.

2009-06-20

Relingen klar


Efter många varv av spacklande, först epoxy och sedan marine filler och därefter målande med tvåkomponents grundfärg och perfection så är relingen äntligen klar. Resultatet blev riktigt bra, åtminstånde på lite avstånd. Allt är ju trots allt gjord under väldigt enkla förhållanden, utomhus i skugga. Visst det har fastnat en massa grejor i färgen här och där men för mig så är resultatet helt acceptabelt. Det är en gammal båt som gjort ett stort lyft.
Jag var även tvungen att kosta på mig ett par nya skotskenor eftersom de gamla förstördes när jag rev relingen. Dessa satte jag med genomgående bult och bricka samt mutter på insidan. Jag har inte använt mig av någon sika så det återstår att se om det är tätt. Skenan kröktes allt eftersom bultarna drogs och det var inga större problem. Man måste vara två för att klara monteringen, en på utsidan och en på insidan.


Har även i samma veva spacklat slipat och målat under sittbrunnsrelingen. Nu återstår bara att återmontera vinscharna.

Windex på plats

Fastsättningen som jag gjorde av Windexen i våras kändes inte bra. Förmodligen var godset i masten för tunnt för att få till en stark gänga. Det var inte möjligt att dra fast armen utan att gängorna gav med sig. Kortade nu istället av armen och borrade och satte dit en genomgående bult med mutter på insidan enligt bilden. Nu sitter det fast och jag kan äntligen masta på.

2009-06-18

Contigo är sjösatt

Det blev stressigt att få i båten före midsommar i år på grund av allt arbete jag gjort på den. På tre timmar lyckades jag blåsa av den med högtrycken och vaxa friborden en smula. Här är vi på plats i hamnen och vi står på tur till kranen.

Jag tycker själv att Contigo har gjort ett regält lyft sedan förra årets sjösättning. Jag var faktiskt i år riktigt stolt över vad jag åstadkommit. Var tvungen att be Sven i kranen vara extra försiktig.


Väl i sjön tog det mig max fem sekunder innan man hörde Viren tuffa trots att den inte varit igång på åtta månader, vilken dundermaskin!! Visst ser Contigo betydligt yngre ut nu när relingen äntligen är borta. Strax kommer mer bilder på arbetena jag gjort.

2009-06-17

Däcksluckan


Så var då däcksluckan i stort sett färdig. Jag tror att den kommer att hålla tätt då samtliga skruv fick ordentligt tag. Man kan se stor skillnad i nyans på den nya och gamla färgen med vad det gör mig inte så mycket.


Det som återstår är att fästa en trälist i de genomgående skruvarna. Helst innan någon, då troligast jag själv kommer att rispa svålen i dom. Det ser faktiskt riktigt farligt ut. Därefter kan man fästa en eventuell ny takmatta under listen.


2009-06-06

Spackling och slipning

För trettioelfte gången åker jag idag upp till båten för spackling och slipningen av relingen. Jag har ont i knäna eftersom jag får ligga på däck i några timmar varje gång. Första gången körde jag med epoxy spackel och sedan har jag finlirat med marine filler. Resultatet börjar nu se riktigt bra ut och båten har fått ett enormt lyft estetiskt tycker jag. Det har varit teakrelingarna och de gamla träluckorna som tidigare förstört båtens estetiska det ser jag nu. Den ser helt plötsligt tjugo år yngre ut. Gamla damer behöver ett lyft när de kommer upp i åren. Dagens spackling blir att få till en snygg rundning av ytterkanten. Däcket nådde inte ända ut till kanten och jag har än så länge bara fyllt upp till en plan fas här. Det känns som att sjösättningen närmar sig med stormsteg, tror jag klarar midsommar i år.