Viking toapump 975:-
Inköp 1350:-
2014-05-30
2014-05-04
Läckage
Eftersom jag vet att spridaren har läckt och skitat ner i motorrummet så kontaktade jag CK för att se om vi kan åtgärda det innan jag byter olja. Var nere och städade motorrummet med cleaner i tre timmar innan han kom, vem vill visa upp ett svart hål för en reparatör. När jag gör rent hittar jag ett annat läckage, nämligen från vattenpumpen. Frågan är nu om det räcker att byta packning till axeln eller om även lagret är slut, det återstår att se.
Däcksluckan
Idag monterade vi däcksluckan som varit inne och fått ny plexi. Det var svårt att få den gamla listen på plats och jag ska ta och undersöka om det går att byta ut den mot en ny. Annars känns det bra att åter igen kunna se den klarblå himlen när man tittar ut.
Sjösatt
Då var årets sjösättning klar. Allt gick smidigt och.jag fick hjälp av Kristian. Det enda som ställde till lite problem i år var fyrkantsprofilen på vagnen som utav någon underlig anledning blivit tilltryckt så illa uppifrån att det inte gick att stoppa in röret till draget.
Mer gelcoat
Då var endel av gelcoatskadorna åtgärdade. Jag blev inte riktigt nöjd med resultatet. Kulörten visade sig vara aldeles för vit trots att jag provat ut den med färgkarta. Nu är åtminstånde några av skadorna lagade så jag slipper få in vatten i plasten men jag kommer att försöka på nytt att hitta rätt kulört och göra det snyggt.
2014-04-16
Lagning av gelcoat
Daga att snygga till en massa gelcoatskador. Jag köpte förra sommaren gelcoat som jag med hjälp av en färgkarta provade ut. Tidigare har jag på rekommendation från andra Scampiseglare testat 80008 men den har visat sig vara alldeles för grå. Det jag valt denna gången är 80096. Kristians presenning och en varmluftspistol får fungera som uppvärmning eftersom 15 grader är lite lågt. Jag börjar med några skador på babords akter. Maskering, slipning, tvättning med aceton och därefter lägger jag på gelcoat. En annan dag blir det till att köra våtslippapper.
Vaxning
Det är skönt att ha påsklov även om det innebär extra arbete på båten. Så här tidigt har jag inte varit igång förut, men när det är sol och 15 grader i luften så får man passa på. Det tog mig 4,5 timmar att göra färdigt friborden och därmed är båten klar för sjösättning. Jag retar mig på att det finns endel småskador i gelcoaten och tror att jag ska åtgärda dessa innan jag sätter henne i sjön.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)